onsdag 2 augusti 2017

Vadare på Öland 28–30 juli

Vid Sebybadet hade vi något av ett smörgåsbord med småvadare framför oss.
Foto: Anders Wirdheim

För femte året i rad anordnade Halmstads Ornitologiska Förening en resa till Öland med fokus på vadare. Dessa resor har alltid legat runt månadsskiftet juli/augusti. Anledningen till det är att man vi den tiden brukar kunna se såväl äldre fåglar i sommardräkt som ungfåglar.

I år verkar dock häckningen ha dragit ut på tiden, åtminstone när det gäller de tundrahäckande småvadarna. Vi såg inte någon ung Calidris under våra dagar på ön och endast någon enstaka ung gluttsnäppa och ingen ung svartsnäppa. Däremot såg vi en del ungfåglar av mera sydligt häckande arter som grönbena, skogssnäppa och rödbena.

Turen gav totalt 28 olika arter vadare med en adult sibirisk ljungpipare som ovanligaste art. Avståndet till denna var dock långt, där den höll till inne på den fredade och avlysta delen av Schäferiängarna strax nordost om fågelstationen.

Ung grönbena (t.v.) och enkelbeckasin.
Foto: Ole Olsson

Två saker brukar vara avgörande för om exkursioner av detta slag blir givande. Den ena är naturligtvis vädret, den andra är vattenståndet. Stora delar av högsommaren har vattenståndet varit ovanligt högt på Öland, något som för oss innebar ganska långa avstånd till fåglarna på flera av de traditionella fågellokalerna. Sakernas tillstånd blev inte bättre av det hela lördagen blåste hårt från sydväst.

Men vi gav inte upp, och en lång vandring ut till det så kallade Stengömslet ute vid Sandvik blev en riktig höjdare. Vadarlistan utökades där med kustpipare, kustsnäppa, sandlöpare och storspov men den starkaste upplevelsen stod en grupp kustlabbar för. Totalt var det elva olika individer som höll till i området. Samtliga utom en var subadulta, sannolikt främst tvååriga fåglar. Undantaget utgjordes av en adult fågel av ljus färgmorf.

Den adulta kustlabben av ljus morf vid Sandvik på sena eftermiddagen 29 juli.
Foto: Ole Olsson

Dessa labbar jagade efter skrattmåsar, tärnor och vadare. Huruvida skrattmåsjakterna var allvarligt menade lyckades vi inte utröna, men kustlabbar har förmåga att döda och förtära mindre måsar och vadare. Det var hur som helst en mycket stark upplevelse att stå nästan mitt i centrum av denna dramatik.

Subadult mörk kustlabb jagande en skrattmås vid Sandvik.

Under lördagkvällen hade vi först en genomgång av dagens upplevelse och for därefter tillbaka ner till södra udden (där vi börjat dagen) för att förhoppningsvis få se tundrapiparen lite bättre. Så blev det, men avståndet var fortfarande långt. Dock fick vi se den flyga på lite närmare håll, och den visade då upp sina gråbruna vingundersidor.

Söndagen kom med betydligt bättre väder. Det var nästan vindstilla när vi gav oss iväg från Ottenby vandrarhem klockan 07:00 på morgonen. Målet var Beijershamn och där fick vi äntligen se gott om vadare på nära håll. Alldeles framför oss hade vi ett veritabelt smörgåsbord som dominerades av kärrsnäppor, men med flera spovsnäppor och större strandpipare samt enstaka småsnäppor, mosnäppor och myrsnäppor.

Vadarspaning vid Beijershamn på morgonen 30 juli.
Foto: Irene Hofstedt

Längre ut på strandängarna var det ganska gott om Tringa-vadare, men då var avståndet åter långa. Trots det lyckades vi ”hänga in” resans enda skogssnäppor i form av två ungfåglar.

Innan vi avslutade med lunch på Stenåsa Krog hann vi också med en timma vid Sebybadet. Det gav inte några nya tillskott, men vi fick möjlighet att titta närmare på några arter.

Det kan noteras att vi under de fem åren ännu inte nått upp till vårt drömmål att se 30 olika vadararter under helgen. I år var det dock nära. Så sent som på fredagkvällen fanns en smalnäbbad simsnäppa nere vid udden och på måndagmorgonen hittades där även en prärielöpare.