söndag 7 augusti 2016

Vadare på Öland 6–7 augusti 2016

Beijershamn. Foto: Agneta Olsson

Lördag 6 augusti

För fjärde året i rad anordnade Halmstads Ornitologiska Förening en vadarhelg på Öland. Med bas på vandrarhemmet i Ottenby ägnade vi två dagar nästan helt och hållet åt vadarfåglar. Just detta år sammanföll vår resa med en ovanligt kraftig passage av arktiska vadarfåglar med mängder av rastande fåglar. De gamla (adulta) fåglarna hade till stora delar fortfarande häckningsdräkten kvar, men ibland ställdes vi inför knepiga individer i olika fas av ruggning. Det hade också börjat dyka upp ungfåglar av några arter, vilket gav ytterligare möjligheter till jämförelser.

Efter att ha anlänt till Ottenby sent på fredagskvällen gav vi oss iväg vid sjutiden på lördagsmorgonen. Färden ställdes norrut, mot Beijershamn på västra sidan av ön. Under morgnar och förmiddagar har man fint medljus på västsidan.

Vi hade i och för sig hört om att det var gott om vadare i området, men trots det var det nästan överväldigande att se de stora mängder som myllrade på sandbankarna. Vattenståndet var ganska högt så avstånden blev stundtals långa, men vi kunde även njuta av många arter på nära håll. Kärrsnäppa dominerade, men även spovsnäppa, kustsnäppa, större strandpipare, kustpipare, myrspov och tofsvipa var talrika. Vi hittade också flera småsnäppor, märkligt nog främst årsungar, några mosnäppor, två myrsnäppor och en flock sandlöpare – de sistnämnda långt ute på en sandrevel. På översvämmade strandängar fanns det gott om gluttsnäppor och svartsnäppor samt enstaka grönbenor och en rödspov. En gammal havsörn på en stolpe var också ögongodis.

En något udda tecknad brushona med mycket slitna ryggfjädrar och påbörjad ruggning av huvudets fjädrar.
Beijershamn 6 augusti. Foto: Anders Wirdheim

När vi gick längs den gamla pirarmen vid Beijershamn fick vi ett tydligt exempel på att vadare kan se ganska märkliga ut vid denna tid på året. Alldeles nedanför oss på en tångbank stod en fågel med till stora delar svart rygg och kontrasterande ljust huvud. Den såg onekligen märklig ut, men bland annat kroppsformen avslöjade att det var en brushona (dvs. en hona av brushane). Dess ryggfjädrar var så slitna att merparten av de ljusa partierna slitits bort. Samtidigt hade den ruggat fjädrarna i ansiktet.

Via ett par bevattningsdammar i närheten av Kastlösa, där listan över vadare kompletterades med skogssnäppa och drillsnäppa, for vi vidare till Västerstadsviken. Även där var vattenståndet ganska högt, men en sandrevel på behagligt avstånd hyste gott om fågel. Det var gott om brushanar, såväl hannar som honor och några årsungar. Hannarna hade ruggat bort sin praktdräkt, vilket gav dem ett lite ”avklätt” utseende. Flera skärfläckor och en strandskata rastade, och förutom vadare fanns det även gott om änder. På revet utanför Eckelsudde vilade mängder av knubbsälar.

Längs fyrvägen ner mot Ölands södra udde stannade vi ett par gånger och tittade på spovar. Några rödspovar, såväl gamla fåglar i vinterdräkt som fräscha ungfåglar, gick ganska nära. Det var instruktivt eftersom de visade upp sina långa ben i all sin prakt. Vi såg även några småspovar innan det var dags att besöka restaurangen för lunch.

Mätta och belåtna for vi åter norrut. Via lite proviantering i Grönhögen åkte vi till Sebybadet (som numera kallas Gammalsbyörens strandmark). Det blev mycket repetition, främst i form av myllrande kärrsnäppor, enstaka kustnäppor och spovsnäppor, unga småsnäppor och gott om strandpipare. En ung strandpipare vållade en del huvudbry eftersom den hade ett närmast intermediärt utseende mellan större och mindre strandpipare. Möjligen var det rent av en hybrid.

En liten del av vadarmyllret: Unga småsnäppor samt kärrsnäppor i häckningsdräkt.
Gammalsbyören 6 augusti. Foto: Anders Wirdheim

Under eftermiddagen hade det blåst upp en frisk vind från sydväst. När man är ute hela tiden kan vinden till slut bli ganska tröttande, och framåt 17-tiden återvände vi mot vandrarhemmet vid Ottenby för lite vila. Det blev dock ett plötsligt avbrott i vilan då det rapporterades att den unga jaktfalken, som tillbringat större delen av sommaren på södra Öland, sågs nere vid fågelstationen. Merparten av gänget for iväg och fick se falken sitta delvis dold i toppen av ett litet träd. Som bonus såg vi även tre kustlabbar och två storspovar, de sistnämnda representerande den 26:e vadararten för dagen.

Kustsnäppa och kärrsnäppor.

Söndag 7 augusti

Startade åter kl. 07:00 och for direkt ner till udden. Det var enligt planerna, men vi blev extra angelägna att komma iväg snabbt när det rapporterades att den unga jaktfalken åter var synlig i närheten av fågelstationen. Väl framme vid parkeringsplatsen möttes vi av beskedet att den en stund tidigare dragit iväg, så vi knallade vidare ner mot yttersta udden.

Vid vindskyddet sprang det naturligtvis vadare på stranden, men där var också två ringmärkare som vittjade vadarburar. På väg tillbaka till stationen stannade de till och visade upp några av de fångade fåglarna. Det var riktigt läckert att få se kustsnäppa, spovsnäppa och kärrsnäppa på nära håll. Kustsnäppan och kärrsnäppan hade sommardräkten i behåll, medan spovsnäppan kommit en bit på väg i ruggningen till vinterdräkt. Instruktiv var också en ung kärrsnäppa som orädd kilade omkring på stranden precis nedanför oss. Den hade redan börjat byta ut en del av sina juvenila fjädrar mot vinterdräktens grå.

Ung kärrsnäppa som så smått börjat rugga till vinterdräkt (de grå fjädrarna på ryggen).
Ölands södra udde 7 augusti. Foto: Anders Wirdheim

Åter vid parkeringsplatsen visade det sig att jaktfalken återkommit. Liksom igår kväll satt den något skymd, men vi fick ändå fina observationer och en känsla av hur kraftfull denna stora falk är. Stora och kraftfulla var även fyra skräntärnor (två adula och två årsungar) som rastade vid Västrevets spets. Strax innan vi for vidare visade stationspersonalen även upp en ringmärkt kustpipare. Vi kunde närstudera dess svartvita ryggfjädrar, där mycket av de vita partierna slitits bort, medan de svarta fjäderpartierna var mera intakta.

På rekommendation från stationspersonalen gick vi sedan genom södra delen av Ottenby lund och ner mot det så kallade stengömslet vid stranden. Det blev en fin tur som, förutom av vadare, kryddades av två ängshökar som jagade över Schäferiängen. Det var en hona och en ettårig hanne, synnerligen eleganta i sin nästan tärnlika flykt. Däremot letade vi förgäves efter mindre strandpipare, den enda något så när väntade vadare som vi ännu inte sett under resan.

Där stod den plötsligt – resans 27:e vadarart. Ung mindre strandpipare.
Näsbybadet 7 augusti. Foto: Anders Wirdheim

Tillbaka vid vandrarhemmet städades rummen ur och vi packade om bussen. Vi hade bokat lunch i Stenåsa till kl. 13:00, så vi hade lite tid över. Efter ett annat tips åkte vi ner till Näsbybadet, men väl framme visade det sig att vattenståndet stigit ytterligare jämfört med igår. Tångbankarna, som enligt tipset hade hyst gott om vadare dagen före, var helt översvämmade. Just som vi något besvikna konstaterat detta, hittades en strandpipare bara ca 20 meter bort. Där stod den: mindre strandpiparen som vi sökt efter och som blev resans 27:e vadarart! Lite senare dök ännu en individ upp, och vi kunde även njuta av några förbisträckande flockar med vadare samt sträckande fisk- och silvertärnor.

Efter lunch och lite bokinköp i Stenåsa rullade bussen hemåt vid 14:30, medan jag som varit reseledare stannade kvar för att gå en ringmärkningskurs vid Ottenby fågelstation.